Pražské služby testují za silného větru, sněhu i mrazu plně elektrický Mercedes-Benz eActros 300 s nástavbou Geesink pro sběr odpadu. Do několika let má technika na bateriový pohon tvořit drtivou většinu vozového parku společnosti.
Přechod na bateriový pohon u menší techniky už probíhá, elektrifikace velkých vozů, například popelářských, však představuje pro Pražské služby samostatnou výzvu.
„V tuto chvíli se vývoj posunul do té fáze, kdy je možné o pořízení takového auta reálně uvažovat. Testováním jsme zkoumali, jaké možnosti trh nabízí, abychom pro hlavní město vybrali to nejlepší. Samozřejmě až nastane čas. Zasněžená Praha a nízké teploty byly ideální pro zatěžkávací zkoušku vozu i baterie,” říká ředitel závodu odvozu a recyklace odpadu Zdeněk Pajk. Bezemisní svoz směsného komunálního i tříděného odpadu je pro firmu jedním z důležitých témat.
Baterie sníží hluk a zlepší pracovní podmínky pro zaměstnance
Testovaný Mercedes-Benz eActros 300 bílé barvy s nástavbou s automatickým vyklápěčem kontejnerů od nizozemské firmy Geesink dokáže do sedmi vteřin vysypat obsah popelnice o objemu 1100 litrů. Do takových nádob Pražané běžně vyhazují směsný komunální i tříděný odpad.
„Testování potvrzuje naši snahu plnit závazky plynoucí z Klimatického plánu hl. m. Prahy 2020-30. Kromě obyvatel a návštěvníků města, ale myslíme i na své zaměstnance. Díky elektrickým popelářským vozům nebude muset posádka v budoucnu dýchat zplodiny z výfuku, čímž se zlepší jejich pracovní podmínky při svozu,” zdůrazňuje tiskový mluvčí společnosti Alexandr Komarnický.
Z elektrických popelářských aut budou profitovat také občané, narozdíl od klasické techniky je provoz takzvaných e-kukaček tišší, takže klesne i hluková zátěž města.