Čt. Lis 21st, 2024
Spread the love

Zatímco čínská MG už má v Praze první showroom, přes rok trvající jednání automobilky BYD s potenciálním dovozcem těchto vozů do východní Evropy – rakouskou firmou Wolfgang Denzel Auto AG – minulý týden zkrachovala. Časopis AUTOmakers získal informaci z dobře informovaných zdrojů.

Realizace byla na spadnutí  

Podle našich informací mělo dojít k zahájení dovozu automobilů značky BYD k nám už ve druhém pololetí letošního roku. Rakušané intenzivně pracovali na realizaci nového, netradičního systému prodeje samotných vozidel, odpovídajícího čínskému modelu, stejně jako v tomto duchu chystali proces budování dealerské sítě, servisního zázemí, ale předběžně řešili také personální zajištění.

Jednání přesto zkrachovalo

Společnost Denzel měla zájem být dovozcem automobilů BYD nejen pro Rakousko, ale také do Česka a Slovenska. Když už vše vypadalo, že bude tento projekt úspěšně završen, těsně před podpisem dohody došlo zřejmě k nesouladu požadavků a představ čínské strany s možnostmi tohoto evropského importéra, a strany se nedohodly.

Návaznost na výrobu v Maďarsku

Vzhledem k tomu, že v sousedním Maďarsku je ve výstavbě nová továrna na výrobu automobilů BYD, ve které se očekává zahájení výroby už v roce 2025, zdál se rakouský partner zajímavou alternativou.

Co bylo příčinou odstoupení čínské strany od závěrečného jednání, o tom bychom mohli jen spekulovat, ale možností prodeje na relativně malém trhu, jakým je náš, slovenský a v dalších východoevropských zemích, se samozřejmě nabízí víc. Ve hře je třeba forma přímého zastoupení z Maďarska, ale možné jsou jistě i další eventuality. BYD je jednoznačně velmi silný, světový hráč a pro útok na Evropu, i tu východní, má určitě jasné stanovené své kroky a podmínky.

Ambiciózní cíle

Jisté je, že představy čínského výrobce o prodejích jejich vozů v Evropě jsou velmi ambiciózní. Z jednání pronikly informace, že BYD očekává zejména ve Východní Evropě nesmírně dynamický růst. Už během prvních dvou, tří let by se měl stát BYD jedničkou na trzích nejméně ve třech zemích, s meziročními nárůsty, vždy v řádu násobků předchozích prodejů.

Klid před bouří

O tom, že se i na český trh chystá mohutná ofenziva čínských výrobců automobilů, se píše a ví už delší dobu, ale s výjimkou vozů MG, využívajících navíc britské logo, je zatím realizace patrná jen v podobě individuálního importu, s počty v řádu kusů. Tu a tam sice problesknou zprávy, jak ta či ona čínská značka zahajuje prodej jejich vozů, ale v registracích se zatím prakticky takřka nevyskytují.

Česko je dál ve hře

Krach jednání o dovozu automobilů BYD do České republiky, prostřednictvím rakouské společností Denzel, ale zdaleka neznamená, že se nekonají nebo nepřipravují další kroky zaměřené na ofenzivu značky BYD na náš trh. Jen se zřejmě zahájení importu mírně pozdrží. O dalším vývoji budeme naše čtenáře aktuálně informovat.

Karel Beránek

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *