Porotci evropského Vozu roku (COTY) přednostně zkoušeli nový typ Kia EV3. A to přímo v hlavním městě Jižní Koreje. Reportáž poslal našemu portálu český zástupce v COTY Jirka Duchoň.
Kia EV3 doplňuje v mezinárodní nabídce elektromobilů značky Kia větší liftback EV6 a ohromné SUV EV9. Na rozdíl od nich má primárně pohon předních kol, později se objeví i vrcholné provedení GT s elektromotorem i na zadní nápravě. To naznačuje, že jde spíše o modifikaci platformy K3 (Niro, Kona) než o prestižní základ e-GMP, používaný Kiemi EV6 a EV9, ale též v typech Ioniq 5 a 6 od Hyundaie. Tomu odpovídá též použití nikoli 800, ale konvenční 400V nabíjecí soustavy. To má znamenat kromě příznivější ceny i nižší hmotnost, a tím i spotřebu.
Novinka je progresívně stylizovaným vozem, připomínajícím nejvíce právě velký typ EV9. Světlomety na obou koncích karoserie jsou orientovány svisle a členitými výběžky zasahují do středu karoserie. V rámci firemní designové strategie o harmonii protikladů se na voze kloubí zaoblené plochy s hranami. Kia EV3 je kompaktním crossoverem, jenž očividně dělá z elektrické verze Nira neprodejný model. A to už proto, že výrazně nižší cenu nabízí špičkovou komfortní a asistenční výbavu.
Základ za 899 980 korun
Ceníky již český importér zveřejnil. Přední motor má vždy výkon 150 kW a spokojíte-li se s akumulátorem 58,3 kWh a základní výbavou Air, zaplatíte 899 980 Kč, zatímco nejlevnější Niro EV je o více než 200 tis. Kč dražší. S akumulátorem 81,4 kWh, činícím z nové EV3 díky dojezdu přes 600 km (WLTP) rekordmana v rámci značky Kia, začíná cena na stále atraktivních 1 024 980 Kč.
Interiér potěší vzdušností a kvalitním dojmem z použitých čalounických a obkladových materiálů. Pracovišti řidiče vévodí známý širokoúhlý displej přístrojového štítu, propojený s dotykovou obrazovkou uprostřed. Pod ní je řada dotykových spínačů pro rychlý přístup do nejpoužívanějších menu a ventilace si zachovala mechanické přepínače pro své základní funkce.
Středová konzole nabízí loketní opěrku a rozměrnou polici dole, vpředu s bezdrátovou nabíječkou telefonů, ovšem bez jakékoli uzavíratelné schránky (podle průzkumu zákazníků tam uživatel raději složí rozměrnější zavazadlo, než by z něj něco vyjímal). Na všech sedadlech je dostatek místa pro pět cestujících, sedadlo u spolujezdce lze složit do podoby lehátka, třeba pro čekání na nabíjení. To na rychlonabíječce z 10 na 80 % trvá 29 minut, což je o 11 min. déle než u EV6 se stejným akumulátorem, nicméně EV3 je o 340 tis. Kč levnější…
Další budou zářijové testy v Dánsku
Příjemně nás překvapilo odhlučnění interiéru od ruchů zvenčí, ovšem rázy z přejezdů ostrých nerovností na největších kolech (pneumatiky 215/50 R19) byly zřetelné. Ačkoli jsme s vozy Kia EV3 jezdili celý den, v hustém provozu v okolí Soulu jsme toho kromě funkcí asistenčních systémů mnoho nevyzkoušeli. Nicméně k dispozici máme mít automobily tohoto typu též na tradičních COTY testech v Dánsku již koncem září. Nádavkem jsme navštívili vývojové a designérské středisko v Namyangu, kde jsme zhlédli i několik prototypů Kia pro další roky, ovšem pod přísným embargem.
Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil a zástupce ČR v porotě Car of the Year